آج ہم جس گندھارا کو دیکھ رہے ہیں اس کے پہاڑ ، چٹانیں، ندیاں اور راستے تاریخی آثار سے بھرے ہوئے ہیں۔سکندر کے بعد کئی سلطنتیں آئیں۔ترک شاہیوں نے گندھارا پر 870 ء تک حکومت کی، انہیں ہندو شاہیوں نے ختم کر دیا۔ خیال کیا جاتا ہے کہ ہندو شاہیوں کا تعلق اوڈی/اوڈھی قبیلے سے ہے، یعنی گندھارا میں اوڈیانا کے لوگ۔ گندھارا اور لاہور سمیت مغربی پنجاب پر جے پال کی حکومت پھیلی ہوئی تھی۔جے پالکی سبکتگین اور اس کے بیٹے محمود غزنوی کے ساتھ جنگیں ہوئیں۔سبکتگین نے اسے شکست دی۔ پھرجے پال نے ادائیگی میں کوتاہی کی اور ایک بار پھر میدان جنگ میں اترا۔ تاہم جے پال نے وادی کابل اور دریائے سندھ کے درمیان پورے علاقے کی سلطنت ہار دی۔ سن 1001 ء میں محمود غزنوی کے اقتدار میں آنے کے فوراً بعد اور ہندوکش کے شمال میں قاراخانیوں کے ساتھ اتحاد کے بعد جے پال نے پھر غزنوی افواج سے ٹکرانے کا فیصلہ کیا اور موجودہ پشاور کے قریب طاقتور غزنوی افواج کے ہاتھوں ایک اور شکست کا سامنا کرنا پڑا۔ پشاور کی جنگ کے بعد اس نے خود کشی کرلی ۔ جے پال کے بعد اس کا بیٹا آنند پال جس نے ہندوشاہی خاندان کی دوسری آنے والی نسلوں کے ساتھ مل کر آگے بڑھتے ہوئے غزنویوں کے خلاف مختلف ناکام مہموں میں حصہ لیا لیکن وہ ناکام رہے۔ ہندو حکمران بالآخر کشمیر کی پہاڑیوں میں جلاوطن ہو گئے۔ بیسویں صدی میں دریافت ہونے والی گندھارا تہذیب کا دلچسپ ریکارڈ ٹیکسلا، سوات اور دیگر حصوں میں پھیلے ہوئے آثار قدیمہ میں پایا جاتا ہے۔ قدیم شاہراہِ ریشم پر پتھروں پر نقش و نگار بھی گندھارا کی تاریخ کا دلچسپ ریکارڈ فراہم کرتے ہیں۔ٹیکسلا شاندار بدھ تہذیب اور 3000 سال پرانا گندھارا کا مرکز ہے۔ ٹیکسلا نے 326 قبل مسیح میں مقدونیہ سے سکندر اعظم کو اپنی طرف متوجہ کیا تھا جس کے ساتھ یونانی ثقافت کا اثر دنیا کے اس حصے میں آیا۔ ٹیکسلا اشوک کے دور میں ترقی کی ایک قابل رشک سطح پر پہنچ گیا۔ حضرت مسیح کی آمد سے دو سال قبل یہاں بدھ مت کو ریاستی مذہب کے طور پرنافذ کیاگیا، جو اگلے 1000 سال سے زیادہ عرصے تک یہاں ترقی کرتا رہا اور غالب رہا۔ اس دوران ٹیکسلا، سوات اور چارسدہ ثقافت، تجارت اور تعلیم کے تین اہم مراکز بن گئے۔ یونانی تہذیب کے ساتھ مل کر سینکڑوں خانقاہیں اور سٹوپا بنائے گئے۔ گندھارا تہذیب نہ صرف روحانی اثر و رسوخ کا مرکز تھی بلکہ ثقافت، فن اور تعلیم کا گہوارہ بھی تھی۔ انہی مراکز سے مجسمہ سازی کے ایک منفرد فن نے جنم لیا جسے پوری دنیا میں گندھارا آرٹ کے نام سے جانا جاتا ہے۔ آج گندھارا کے مجسمے انگلستان، فرانس، جرمنی، امریکہ، جاپان، کوریا اور چین کے عجائب گھروں میں نمایاں مقام رکھتے ہیں اور دنیا بھر میں بہت سے پرائیویٹ کلیکشنز کے ساتھ ساتھ پاکستان کے عجائب گھروں میں بھی ان کا ایک وسیع ذخیرہ موجود ہے۔لاہور اور ٹیکسلا کے عجائب گھروں میں اس زمانے کی کافی اشیا رکھی ہیں۔ گندھارا تہذیب اپنے مخصوص سٹائلکے لیے مشہور ہے، جو گنگا کی وادی سے ہیلینسٹک اور مقامی ہندوستانی اثرات کو ظاہر کرتا ہے۔گندھارن فن نے پہلی سے پانچویں صدی کے دوران کشان دور میں ترقی کی اور عروج حاصل کیا لیکن یہ زوال پذیر ہوا اور 5ویں صدی میں الچون ہنوں کے حملے کے بعد تباہ ہو گیا۔ گندھارا کے مجسمہ سازوں کی طرف سے خانقاہی اور مذہبی عمارات کی سجاوٹ کے لیے پتھر کا بڑے پیمانے پر استعمال کیا جاتا تھا۔ بدھ مت کی منظر کشی کو ہیلینسٹک دنیا کی ثقافتوں کے کچھ فنکارانہ عناصر کے ساتھ ملایا گیا ہے۔ اس کی ایک مثال نوجوان بدھا ہے، اس کے بال لہراتی کرل میں ہیں، جو اپولو کے قوانین کی طرح ہیں۔ مقدس آرٹ ورکس اور آرکیٹیکچرل سجاوٹ میں چونے کے پتھر کا استعمال سٹوکو کے لیے کیا گیا تھا جو مقامی پسے ہوئے پتھروں (یعنی شسٹ اور گرینائٹ) کے مرکب سے تیار کیا گیا تھا جس کے نمونے اسلام آباد کے شمال مغرب میں واقع پہاڑوں کے ساتھ تھے۔ بدھ مت نے پاکستان میں فن اور فن تعمیر کی ایک یادگار اور بھرپور میراث چھوڑی ہے۔ صدیاں گزرنے کے باوجود گندھارا کے علاقے نے دستکاری اور فن میں ورثے کو محفوظ رکھا۔ اس وراثت کا زیادہ تر حصہ آج بھی پاکستان میں نظر آتا ہے۔ مہاتما بدھ کی ان ابتدائی نشانیوں میں سے کچھ میں بدھ کے قدموں کے نشانات شامل ہیں، جو اکثر ایسی جگہ پر بنائے گئے تھے جہاں ان کے چلنے کے بارے میں اندازہ کیا جاتا ہے۔ قدیم تصاویر میں سے بدھ کے قدموں کے نشان وادی سوات میں پائے گئے تھے اور اب سوات کے عجائب گھر میں دیکھے جا سکتے ہیں۔ جب مہاتما بدھ کا انتقال ہوا تو ان کی باقیات سات بادشاہوں میں تقسیم کی گئیں جنہوں نے ان پر سٹوپا بنائے تھے۔ جمال گڑھ میں ہرمراجیکا اسٹوپا (ٹیکسلا) اور بٹکرہا (سوات) اسٹوپا بادشاہ اشوک کے حکم پر تعمیر کیے گئے تھے اور ان میں بدھ کے حقیقی آثار موجود تھے۔سوات، رومانوی اور خوبصورتی کی سرزمین، پوری دنیا میں بدھ مت کی مقدس سرزمین کے طور پر جانی جاتی ہے۔ سوات کو بدھ مت کی زیارت گاہ کے طور پر شہرت حاصل ہے۔ بدھ مت کی روایت ہے کہ بدھا خود گواتما بدھ کے طور پر اپنے آخری دور میں سوات آئے تھے اور یہاں کے لوگوں کو تبلیغ کی تھی۔ کہا جاتا ہے کہ سوات چودہ سو شاندار اور خوبصورت اسٹوپاوں اور خانقاہوں سے بھرا ہوا تھا، جن میں عبادت اور تعلیم کے لیے بدھ مت کے پنتھیوںکے 6000 سونے کے مجسمے رکھے گئے تھے۔ اب صرف وادی سوات میں 400 سے زیادہ بدھ مت کے مقامات ہیں اور یہ 160 کلومیٹر کے رقبے پر محیط ہیں۔ سوات میں بدھ مت کی کھدائیوں میں سے ایک اہم بٹکارہ اول ہے جس میں بدھ کے اصل آثار موجود ہیں۔ پاکستان میں موجود بدھ یادگاروں میں سے چند تاریخی اور مذہبی نقطہ نظر سے اہم حسب ذیل ہیں۔ دھرمراجیکا اسٹوپا دھراراجا، جو موری بادشاہ اشوک کا لقب تھا، نے تیسری صدی کے وسط میں ٹیکسلا میں بدھ مت کی سب سے قدیم یادگار دھرمراجیکا اسٹوپا تعمیر کیا۔ دھرمراجیکا اسٹوپا میں بدھا کے مقدس آثار اور اوشیشوں کی یاد میں چاندی کا طومار تھا۔ یہاں سے سونے اور چاندی کے سکے، جواہرات، زیورات اور دیگر نوادرات کا خزانہ دریافت ہوا اور ٹیکسلا کے عجائب گھر میں رکھا گیا ہے۔ تخت بھائی تخت بھائی ایک اور معروف اور محفوظ یادگار ہے، جو مردان کے شمال مشرق میں تقریباً 10 میل کے فاصلے پر چٹان پر واقع بدھ خانقاہ ہے۔ یہ یادگار دو سے پانچ صدی عیسوی کیہے اور زمین سے 600 فٹ بلندہے۔ایک خصوصیت جو اس سائٹ کو دوسروں سے ممتاز کرتی ہے وہ اس کا تعمیراتی تنوع اور اس کی رومانوی ترتیب ہے۔ اونچائی نے اس یادگار کے تحفظ میں مدد کی ہے۔ تخت بھائی کے پاس بدھ مت کے قدیم آثار کا ذخیرہ تھا۔ تخت بھائی سے مختلف سائز کے مہاتما بدھ اور بدھستوا بہت سے عجائب گھروں کی زینت ہے۔ گندھارا کے مجسموں کے کچھ بہترین نمونے، جو اب یورپ کے عجائب گھروں میں پائے جاتے ہیں، اصل میں تخت بھائی سے برآمد ہوئے تھے۔یہ تاریخی ورثہ گندھارا تہذیب، بدھ مت ،موریہ عہد ، سکندر اعظم کے دور ،ہندو شاہی زمانے اور مقامی فن و ہنر سے متعلق ہے ۔یہ سیاحت کے فروغ میں مدد دے سکتا ہے ۔